maandag 28 september 2015

Tips voor Twitter..

Elke dag op Twitter verschijnen er tweets met daarin tips, over Twitter. En die verschillen vaak nogal eens van elkaar. Daarnaast gaan de meeste tips over hoe je zo veel mogelijk volgers kunt krijgen, over hoe zo veel mogelijk mensen jouw berichten lezen, over hoe jouw links in je tweets zo goed mogelijk opvallen, etc. Kortom, de tips zijn gebaseerd op harde marketing.
Maar vaak wordt daarbij vergeten dat de lezers het ook nog eens léuk moeten vinden jouw tweets te lezen. Twitter is niet alleen marketing, maar ook pure etiquette! Daarom plaats ik bij deze ook een paar van míjn tips over Twitter, over hoe je zowél meer volgers/lezers kunt ontvangen als in hoe meer Twitteraars jouw aanwezigheid ook echt waarderen op Twitter. :)

1. Varieer
Niets is zo vervelend dan elke keer als je op Twitter kijkt exact dezelfde berichten van dezelfde personen te zien. Ja, we weten dat je presentatiecursussen geeft, maar ik hoef dat niet voortdurend te lezen!
De sleutel van deze varieer-tip is dat je, als zakelijk Twitteraar, ook persoonlijke berichten moet posten. Dus niet alleen tips over content, SEO-geneuzel en reclame over je eigen bedrijf, maar joh, wat voer je in het weekend uit, wat ga je vanavond eten, wat vind je van de nog zachte herfst!? Dit maakt 'jou' voor je lezers een echt mens. Geen mechanisch marketingmannetje.

2. Openbaar
Twitter is een ontzettend open medium. Iedereen deelt en verdeelt en openbaart van alles. Ga . Daar . In . Mee! Wat je vooral níet moet doen is je account een slotje geven. Ik volg per definitie geen mensen met een slotje op hun account. Óf je zit openbaar op Twitter óf je tweet niet. Deze openbaarheid geven is natuurlijk ook in de vorige tip terug te lezen; schroom niet de gewone dagelijkse pleziertjes, beslommeringen, geluksmomentjes en frustraties te delen. Dat maakt Twitter júist een warm, open medium. Controleer ook even je profieltekst; zet daar in elk geval íets neer. Een leeg profiel is niet open.

3. Correct
Net als in andere media, is het funest als de communicatie niet correct is. Nou zijn taal- en spelfouten al niet zo netjes, maar gezien Twitter een uiterst snel medium is, kunnen die nog wel eens door de vingers gezien worden. Maar wat echt not done is, zijn tweets met daarin alleen maar hashtags of verwijzingen naar andere accounts. Een soort verkapte reclame. Nu kan het soms ook lastig zijn je boodschap in die 140 tekens te proppen. Zorg dat je boodschap helder blijft, door toch enkele woorden te schrappen of een zin om te gooien. Wees creatief!

Kortom, maak het voor je lezer niet alleen nuttig en interessant, maar ook leuk. Succes!

Zie www.tekstyl.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen