donderdag 24 september 2015

Gezond trots? Of ronduit arrogant?

Natuurlijk ben je trots op je werk. Of dat nu je eigen bedrijfje is, of de onderneming waar je al vele jaren met veel plezier in loondienst werkt. Hartstikke goed. Deze trots wil je natuurlijk ook uitstralen. Op feestjes praat je voluit over die fijne plek waar je werkt, op netwerkbijeenkomsten ben je niet stil te krijgen over wat jouw bedrijf allemaal te bieden heeft en ook op je website deel je graag aan (potentiële) klanten mee waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen. Maar juist op die website kan trots nog wel eens verward worden met arrogantie. Daarom hierbij enkele tips!

1. Geschreven is anders dan gesproken.
Wanneer je face-to-face met iemand woorden uitwisselt, dan hoor je niet alleen die woorden; je ziet ook iemands non-verbale communicatie. En volgens veel onderzoeken bevat die non-verbale communicatie minstens 80% van onze boodschap! Nu kun je in een gesprek dus heel goed duidelijk maken dat je gepast en terecht ergens trots op bent, maar op papier heeft dit vaak een wat specifiekere beschrijving nodig. Daarnaast zijn we in gesproken teksten vaak wat rustiger qua toon dan in geschreven teksten. Lees de stukken tekst waarin je met trots over je werk schrijft, dus eerst even hardop voor. Het liefst tegen iemand anders. Grappig hoe onnatuurlijk sommige zinnen dan luiden..

"Geen enkel bedrijf in de wereld produceert haar producten zó afgestemd op de klant als wij. Wij leveren enkel superkwaliteit en dat ook nog eens voor een hartstikke mooi prijsje!' 

Juist ja...

2. Het geschreven woord komt zeer duidelijk binnen.
Een voordeel van geschreven woorden is dat je ze makkelijk terug kunt lezen. Ze verdwijnen niet zomaar; elk woord staat vrijwel onuitwisbaar op een website. In elk geval op het moment dat jij een pagina bezoekt. Belangrijk om te beseffen daarbij is dat variatie van zeer groot belang is. Het gebruik van te veel dezelfde woorden, of dezelfde betekenis, of dezelfde inhoud kan ronduit arrogant overkomen. En daarmee is de kans groter dat je je (potentiële) klant irriteert dan dat je hem interesseert. Pas dus op met het gebruik van woorden die je trots uitspreken..

"Onze experts hebben enorm veel expertise in ons vakgebied, waardoor wij, met dank aan deze vakbekwame deskundigheid, op uiterst kundige wijze onze producten produceren."

Zozo...

3. Wees enkel trots op uitzonderlijke prestaties.
Zeker als beginnend bedrijf kan het lastig zijn om duidelijk op je website te tonen waarom de klant juist jóu zou moeten hebben. Want zoveel werk om te tonen heb je nog niet, er is nog maar een handjevol eerdere klanten, kortom; je hebt nog maar een klein portfolio om trots op te zijn! Stap dan niet in de val om trots te halen uit luttele, onbelangrijke of domweg verplichte dingen. Je volgende klant is alleen maar geïnteresseerd in dingen als jouw werk, jouw eerdere resultaten, jouw kosten en jouw netwerk. En niet in dingen die eigenlijk helemaal geen reden hebben om trots op te zijn..

"Met grote trots presenteren wij hier onze nieuwe website, waarop wij prominent kenbaar maken dat wij sinds kort gecertificeerd zijn als officieel, legaal bedrijf in de zorgverlening!"

Och jeetje...

Kortom; wees niet ál te trots in je woordgebruik op je website. Kijk rustig even na hoe jij het geregeld hebt op jouw website, en maak er zo nodig een iets minder super-de-luxe, uitmuntend, uiterst kwalitatief en stiekem ronduit arrogant verhaaltje van. ;)

www.tekstyl.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten