maandag 22 december 2014

Zorgcrisis

Precies een jaar geleden heb ik 2 blogs geplaatst over mijn slechte ervaringen met de zorg.
Nu, toevallig genoeg rond dezelfde tijd, heb ik wéér een bezoekje aan de huisarts moeten brengen.
En je raadt het nooit; het is wederom een blog waard..

Nee, ik ben echt niet uit op kwaadspreken over de zorg in Nederland of zo, echt niet, maar ik móet dit gewoon even van me af schrijven.
(Wees gerust; er volgen geen uitvoerig beschreven symptonen vol vieze, pijnlijke dingetjes.)

Ik ging naar de huisarts omdat ik pijn in mijn neus heb. Zeker nu het koud is buiten. Alsof er iets beschadigd is. Kraakbeen of zo.
De huisarts zag wel iets van een beschadiging, maar kon het niet echt plaatsen. Hup, een tweede huisarts werd er bij gehaald.
Nou is het al geen pretje als er twee huisartsen in je neus aan het staren zijn, maar dit is nog niet mijn klacht.

"Hm, tja, het lijkt inderdaad wel beschadigd ja, maar we weten niet precies wat het is, dus ik schrijf je gewoon een zalfje voor.
Stop dat 2 keer per dag in je neus en kom na 2 weken maar terug als je geen verbetering voelt."


Ok, ik dus naar de apotheek.

"Hm, nee, dat zalfje hebben we niet. We hebben wel de lotion, maar die is wel een beetje anders.."
"Ik moet de zalf hebben."
"Ok, dan gaan we die bestellen, mag je die over 2 dagen ophalen."

Twee dagen later.

"Ik kom de zalf ophalen."
"Ok, hier is ie! Maar ik had begrepen dat ie voor in je neus is? Pas dan wel een beetje op, want dit is een heftig goedje, en we willen natuurlijk niet dat je meer schade aanbrengt dan dat je nu al hebt, wahahahaha!"
"Euh.. ok..?"

Ik naar huis met de zalf.
Op het doosje staat heel groot 'LEES VOOR GEBRUIK DE BIJSLUITER'.
Ik open het doosje... (je raadt het al...)
Geen bijsluiter!

Ik dus weer terug naar de apotheek.
"Er zit geen bijsluiter in het doosje."
"Oh.. ok.. (even zoeken) Nee, die zit er bij geen enkele in. Das maf! Haha. Hier is een uitgeprinte versie. Voortaan gaan we er goed op letten. Haha."
"Fijn."

Ik dus naar huis met de bijsluiter.
Lees ik in die bijsluiter (je gelooft het niet...)
'Zalf mag ABSOLUUT niet in mond, NEUS of ogen komen. Zodra dit toch gebeurt; direct uitspoelen met koud water en de dokter bellen.'

NOU JAAAA ZEG!
Dit geloof je toch niet?!

Ik dus de dokter bellen.
"Ik heb een zalf voor in mijn neus op jullie aanraden opgehaald bij de apotheek, maar die mag eigenlijk niet in mijn neus. Wat nu?"
"Ooh, doe toch maar gewoon wel. Gaat vast wel goed. Als het meer pijn gaat doen of het voelt niet goed of het gaat branden of zo; bel dan maar weer. Daag!"

GRMBL!!
Ik ga voortaan zelf wel wat proberen, want ik word door die zorg van het kastje naar de muur geschoven.
Of van de huisarts naar de apotheek. Of andersom.
AARGH!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten