vrijdag 19 december 2014

Lijstje

Aaah, Kerst. De tijd van Mariah Carey, de kerstboom optuigen, kerstkaartjes kopen, Mariah Carey, bedenken wat je gaat maken voor het kerstdiner, lekker warm bij de open haard, Mariah Carey, hèt jurkje zien te bemachtigen, cadeautjes kopen voor je naasten, Mariah Carey.. Ach, je kent het wel :)
(Voor de geïnteresseerden; die overkill aan Mariah komt puur en alleen omdat ik dag in dag uit Sky Radio aan heb staan omdat er weer een 3-dagen-naar-Disneyland-Parijs-wedstrijd gaande is. Het is dus geen vrije keus. Nee. Echt niet.)

Maar buiten bovenstaande dingen (en die godsgruwelijke reclame van JUMBO die mijn vrede-op-aarde-feeling juist heftig doet verkleinen, maar daar wijd ik later wel een apart blog aan) is de tijd van Kerst voor mij juist vooral een tijd van.. lijstjes!

Nu zijn wij Nederlanders (of in elk geval ik) sowieso mensen die houden van lijstjes. Structuur. Orde. Regelmaat.
En zeker met Kerst, omdat.. Ja, waarom eigenlijk?
Ik hou het maar op dat onze emoties tijdens deze warme dagen al genoeg rondfladderen van liefde en stress en keuzes en chaos en dingetjes en.. Nja.. ook dat ken je wel.. :)
Een beetje structuur kan dus geen kwaad.

Als ik bij mezelf na ga waar ik overal lijstjes voor maak tijdens de Kerstdagen, dan kom ik op minstens 9 lijstjes:
- boodschappenlijstje voor het gerecht bij de familie
- voorafgegaan door een lijstje met opties voor leuke gerechten
- boodschappenlijstje voor gerecht 1 bij de schoonfamilie
- voorafgegaan door een lijstje met opties voor leuke gerechten
- boodschappenlijstje voor gerecht 2 bij de schoonfamilie
- voorafgegaan door een lijstje met opties voor leuke gerechten
- lijstje met mensen die we een Kerstkaart gaan sturen
- lijstje dingetjes die ik nog wil doen in huis alvorens het Kerst is
- lijstje met opties voor cadeaus die ik voor mijn naasten wil kopen

Kortom, een hele brij aan lijstjes.
Maar door al die lijstjes wil ik nog wel eens verzanden in dat hele gedoe van structuur en orde..
- Als. Alles. Maar. Goed. Gaat! -
Met als gevolg dat ik daarmee juist het hele feest mis..
Hoe zonde!

Mijn Kersttip dus, voor al jullie lijstjesmakers:
Laat de teugels even vieren en geníet vooral.
Er zullen hoe dan ook dingen anders gaan lopen dan hoe je ze van te voren gepland had, dus, houd je niet te strikt aan al je lijstjes!
Wat je beter kunt doen?
Feestvieren zoals nooit tevoren.
Maak er een feest van om te koesteren.. Om lang te herinneren..
Een feest.. om in een lijstje te stoppen! Een lijstje met maar één item; de herinnering aan het mooie Kerstfeest.

Geniet ervan allemaal! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten