woensdag 7 januari 2015

Nieuw


Aaah, een nieuw jaar. Nieuwe kansen. Nieuwe dingen. Nieuw interieur!
Tenminste, dat stelt onder andere VTWonen voor. De reclame met 'wonen volgens VTWonen' kan ik inmiddels wel dromen..
Blijkbaar is een nieuw jaar hèt moment om het hele interieur eens op te frissen, al dan niet volledig om te gooien.

Nou moet ik bekennen: ik ben geen grote VTWonen-fan. Tuurlijk, ik blader echt wel eens geïnteresseerd door het magazine en als ik toevallig langs het gelijknamige programma zap, blijf ik ook echt wel even hangen, maar ik moet beide activiteiten helaas steeds weer besluiten met de conclusie dat alles.altijd.hetzelfde.is.
En niet alleen bij VTWonen. Neem 101Woonideeën. Of Eigen Huis & Interieur.. Van hetzelfde laken een pak!
Visualiseer even met me mee:

Koop een grote sloophouten eettafel.
Verf die tafel een beetje vluchtig/slordig/speels wit.
Zet daaromheen diverse stoelen, zowel vintage als nieuw.
Een Eames-stoel mag uiteraard niet ontbreken!
Hang aan de muur een houten frutsel. Liefst zelfgemaakt.
Plak daaromheen wat foto's. Met washi-tape.
En zet midden op de tafel een potje. Gewoon, eentje waar voorheen appelmoes of zo in heeft gezeten.
Knoop er een schattig lintje omheen.
En stop er een zwartwit-foto in.

Tadaaa! Je VTWonen-/101Woonideeën-/Eigen Huis & Interieur-kamer is klaar!
Ja, ik kan ze zo oplepelen voor je hoor, die leuke, hippe ideetjes!

Een heel andere stijl is Rivièra Maison. En Ariadne At Home. En More Than Classic.
Een beetje de tegenhangers van de hippe, moderne bladen. Nee, deze bladen gaan voor stijl, gewichtigheid, klasse.
Niet dat dat heel veel origineler is..
Ik stel me voor:

Koop een massief houten eettafel.
Hang daarboven een enorme kroonluchter.
Het liefst één van generaties eerder.
Of uit dat schattige brocantezaakje in dat idyllische dorpje in Frankrijk.
Plaats op de tafel een gigantisch boeket met grote bloemen.
Zet om de tafel van die veel te grote fauteuils neer.
Drapeer op elk van die fauteuils minstens drie kussens. En twee plaids.
Leg vervolgens voor de eettafel nog een bonten kleed.
En zet daar een stuk of 20 kaarsen en/of waxinelichtjes op.

Tadaaa! Je Rivièra Maison-/Ariadne At Home-/More Than Classic-kamer is klaar!

Maar denk nu niet dat ik helemaal niet houd van bovenstaande bladen/programma's/ideeën. Want eerlijk is eerlijk; er staan soms best geinige dingetjes in!
Het punt is, dat je die bladen op de juiste manier moet lezen. En dat gebeurt helaas niet altijd.
Waarom niet?
Men is makkelijk. Men doet exact wat er staat. Men neemt direct van Piet Boon aan dat alles.dan.maar.grijs.moet.zijn.

Ik zeg: niet doen mensen! Neem niet klakkeloos elk ideetje over, maar voeg je eigen dingetjes eraan toe! Combineer ze! Maak er je éigen kamer van.

2015. Een nieuw jaar. Jóuw jaar. :)
Veel plezier met refurbishen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten