Die sites, pagina's en boeken stonden vol met containerbegrippen en tegeltjeswijsheden:
'Op ons kantoor hebben wij eerlijkheid hoog in het vaandel staan.'
'Ons uitgangspunt is kwaliteit leveren.'
'Wij werken altijd transparant in de ogen van onze klanten.'
Tja, zou ook raar zijn als bovenstaande dingen níet nagestreefd werden:
'Op ons kantoor hebben wij stiekeme dingen hoog in het vaandel staan.'
'Ons uitgangspunt is rotzooi maken.'
'Wij werken altijd geheimzinnig in de ogen van onze klanten.'
Kortom, die ouderwetse vorm van missie en visie voegde weinig nieuws of belangrijks toe. Daarnaast was het altijd veel te veel aan tekst.
Tegenwoordig zie je een duidelijk verschuiving gaande. Bedrijven plaatsen hun missie en visie in slogans, ondertitels, motto's of gewoon in enkele duidelijke beloften. Daarnaast doet een passende styling ook al een hele hoop. En zo hoort het. Dat de klant geen heel boek of webpagina's hoeft door te spitten, maar in één blik ziet waar een bedrijf voor staat.
En nee, denk dan niet aan een slogan vullen met begrippen als 'duurzaamheid', 'klantgericht' en 'innovatief', want dan stap je alsnog in dezelfde fout die al te lang gemaakt is.
Ik zeg, tijd voor iets nieuws! Kijk vandaag nog even hoe jouw Missie en Visie vormgegeven is, en pas hem zo nodig aan. Succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten