donderdag 20 februari 2014

Smakelijk

Trends? Normaal moet ik er niks van hebben. "Dit is nu in, dus dit móet je hebben!", "Dat is zooo 2013, dat draag ik echt niet meer!" Nonsens. Gewoon leven naar je eigen smaak en keuzes, zeg ik altijd maar.
Maar helaas, ook ik ben voor een trend gevallen. Ik noem het een trend, omdat ik er nu al vanuit ga dat men dit nú allemaal helemaal 'tha bomb' vindt, maar over een tijdje weer iets nieuws hips heeft gevonden. Of lekkers en gezonds in dit geval.

Ik heb het namelijk over de super-, power- en rawfoods. Of ze daadwerkelijk helpen weet ik niet. Ik weet sowieso niet of íemand dat al weet. Is er al écht goed onderzoek naar gedaan? Men dacht vroeger ook dat melk en appels gezond waren, maar nu blijkt steeds vaker dat melk drinken als volwassene helemaal geen (goed) nut heeft en dat appels je hele gebit verknallen! Bbrr. Misschien slimmer om toch af te wachten of die amazing-foods echt wel werken?

Nee. Ik ga niet de bange burger uithangen, maar probeer het gewoon! Enkele weken geleden ben ik ermee begonnen. Eigenlijk niet eens zo zeer omdat het een trend is, maar puur omdat ik gewoonweg niet wist wat ik (gezond) moet eten als ontbijt. Dan dit maar eens proberen, dacht ik, en ik kocht een hele waslijst aan 'gezonde dingen': goji-bessen, inca-bessen, mulberries, kokosvezels en chiazaad. Nu gooi ik dat elke ochtend in mijn yoghurt (magere uiteraard) en hoop die dag dan heel gezond te zijn begonnen.
Eerlijk is eerlijk; het smaakt best ok allemaal, die foodjes. En ik voel me er ook wel energiek door, maar op zich.. zo voelde ik me ook toen ik ontbeet met crackers met kaas of met ontbijtkoek.

Vandaag tijdens Koffietijd (euhm.. ja, ik ben vandaag een dagje vrij.. ik zapte er toevallig langs.. anyway, ik keek weer naar Koffietijd, ok?!) hadden ze het ook over superfoods, maar nu wilden ze juist de nadruk leggen op onze goeie ouwe groenten. Avocado, wortel, broccoli, spruitjes. Tja, dat kan natuurlijk ook. Waarom rare bessen en zaden eten, terwijl we gewoon een broccoli kunnen koken?
Ho, nee, wacht! 'Gooi nooit groente in een pan vol met water', is de dochtertrend van de eet-meer-powergroente-trend. Groente koken haalt alle smaak en vitamines weg, blijkt! Groente stomen, wokken en goh, als we toch bezig zijn, rauw eten, is 'het ding' dezer dagen. Er zijn zelfs al restaurants geopend die 'raw food' serveren. En ja, die zaken lopen ontzettend goed!

En daar wrikt het bij mij. Bij 'uit eten' denk ik aan lekker voedsel, mooi en goed bereid en prachtig opgediend. Het liefst dan ook nog voedsel dat ik niet zelf thuis zal/kan maken, want dat maakt het nog net iets exclusiever voor m'n gevoel. Maar je gaat toch geen uit-eten-prijs betalen voor een bord met daarop een stronk broccoli die, hopelijk, gewoon even gewassen is! Maar nee, iedereen loopt er mee weg..
Zouden rauwe groentes misschien een hallucinerende werking hebben? Ik zeg, ik wacht eerst af tot er gedegen onderzoek naar is gedaan. Tot die tijd blijf ik bij de rare bessen en zaden waarvan ik geen idee heb waar ze vandaan komen en wat ze met me doen... Ha, basta!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten