vrijdag 8 november 2013

Beste Sinterklaas...

Beste Sinterklaas,

Ik heb lang nagedacht over of ik je zou schrijven,
maar ik doe het toch maar wel, gezien mijn vragen beklijven..
Het zit namelijk zo, mijn beste vrind,
Ik ben uiterst nieuwsgierig hoe het leven je afgaat, als de welbekende Sint.

Want een oude man die van alle kinderen houdt,
klinkt dat niet een beetje, euh, tja, stout?
Toch lijkt niemand daarover te vallen,
en mag je kinderen elk jaar weer verblijden met poppen en ballen.

Je bent daarnaast niet gewoon een eeuwenoude man,
nee, een bisschop, die wonderen verrichten kan!
Dat staat in elk geval in jouw legende geschreven,
ja, jij leefde een zeer vroom leven.

Zo hielp je arme jonge meiden door hen goude munten te schenken,
waardoor ze konden trouwen en niet naar onbekende mannen hoefden te wenken..
Dan ben je ook nog de heilige van de zeevaart,
Wat een mooi gezicht is dat; jij op een boot met die lange baard!

Maar bisschoppen stonden vroeger niet heel goed bekend,
dus bén jij wel echt zo vroom, of juist een vieze vent?!
Kortom, ik kan er met mijn kop niet bij,
dat niemand daar vragen over stelt, maar wel.. over mij!

Mijn broeders en ik, wij zijn dankbare hardwerkende mensen,
is het dan zo gek dat we een beetje rust en respect wensen?
Waarom laat men ons dus niet gewoon leuk ons werk doen, wij helpen jou zo graag,
dat iedereen daarover discussieert doet mij pijn in m'n maag.

Maar helaas heeft men wel gedeeltelijk gelijk volgens de oeroude legende,
Ik was inderdaad een slaaf, maar... jij bracht dat tot een ende!
Jij hebt mij en mijn broeders vrijgekocht,
en ik bleef jou als dank vrijwillig helpen toen je hulpjes zocht.

Nu wil ik dus voor eens en altijd dat het voorbij is met dat gedoe,
anders - zoals het in de traditie behoort - krijgt men ervan langs met m'n roe!
En wees eerlijk; een Sinterklaasfeest zonder mij en mijn broeders is een zwaar gemis,
zowaar mijn naam Zwarte Piet is.

Met vriendelijke groeten,
Zwarte Piet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten